Zastąpmy ziemniaki

Jednym z podstawowych elementów naszej kuchni są nazwijmy to przystawki w obiedzie. Nie od dziś wiadomo, że prawdziwy polski obiad to mięso, ziemniaki i surówka. Ale czy na pewno tak jest współcześnie?  Owszem, mięso jest podstawą każdego obiadu, bo to przecież dawka energii i białka, więc nie możliwe jest niepojawienie się go na talerzu w południe. No chyba, że jesteśmy wegetarianami, ale to tylko niewielki procent społeczeństwa, który niestety w tym tekście muszę pominąć.  Omijamy zatem zarówno wielbiących rośliny jak i mięso i pozostają nam ziemniaki. Tradycyjne, praktycznie serwowane w każdym domu, niemal do każdego obiadu. Ziemniak to bardzo dobry zapas skrobi i węglowodanów, dlatego łączy się je z mięsem. Dlaczego jednak w wielu dietach dla sportowców w ogóle ten składnik się pomija, a właściwie zastępuje – ryżem, kaszą lub makaronem? Ano dlatego, że te produkty również są bardzo dobrym dopełnieniem mięsa, ale są zdrowsze i zawierają coś jeszcze – dodatkowe białko, którego nie posiadają ziemniaki.  Oczywiście są lepsze i gorsze produkty i tak jeśli chodzi o ryż to najlepszy będzie ryż brązowy, który podobnie jak chleb pełnoziarnisty, jest najbardziej naturalny. Ogólnie rodzajów ryżu jest pełno, więc można próbować wiele kombinacji, chociażby z ryżem do risotto, który również wyśmienicie smakuje. Podobnie wygląda sprawa z makaronem, gdzie oczywiście najlepszy będzie makaron z pełnego ziarna, który powinien zająć ważne miejsce w naszej kuchni. Jak widać jest wiele kombinacji i sposób na zastąpienie tradycyjnych ziemniaków, chociaż i je warto czasami zjeść ze smakiem.