Żywienie kobiet w ciąży

Prawidłowe odżywianie kobiet w okresie ciąży ma ogromnie ważne znaczenie nie tylko ze względu na kobietę, ale również z powodu rozwijającego się w niej płodu. W codziennym sposobie odżywianie nie może zabraknąć żadnego składnika odżywczego, potrzebnego do prawidłowego rozwoju dziecka i dla zdrowia matki. Płód w łonie matki czerpie wszystkie potrzebne mu składniki odżywcze z organizmu matki i jeżeli zabraknie jej określonych składników odżywczych, może to źle wpłynąć na zdrowie i samopoczucie kobiety. Żywienie kobiety w ciąży można podzielić na trzy etapy czyli trzy trymestry ciąży. W pierwszym trymestrze ciąży, u zdrowej kobiety, nie trzeba specjalnie modyfikować tradycyjnej diety. Należy jedynie zwrócić uwagę aby była ona poprawna i zgodna z normami odżywiania się dorosłego człowieka. W drugim trymestrze ciąży wzrasta gwałtownie zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, a szczególnie na białko i związki mineralne, wtedy to mówi się że kobieta je za dwoje. Nie oznacza to obżerania się czym popadnie, lecz dostarczaniu organizmowi potrzebnych składników odżywczych w dawce podwójnej. Trzeci trymestr ciąży to szybki rozwój płodu i również wtedy wzrasta zapotrzebowanie na składniki energetyczne, regulujące i budulcowe.